Saturday, February 13, 2016

RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN PJK TINGKATAN 3 (2016)

SMK COCHRANE, KUALA LUMPUR,
PENDIDIKAN JASMANI DAN PENDIDIKAN KESIHATAN (PJPK)
RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN, TINGKATAN 3 (2016)

MINGGU/ TARIKH
TUNJANG &TAJUK
OBJEKTIF
KAEDAH PDP/ PLC/ PETA i-THINK PERKEMBANGAN PENTAKSIRAN MURID /CATATAN
 Minggu 1
4.1.16-
8.1.16
KECERGASAN
1. Kecergasan Fizikal
(a) Daya Tahan Kardiovaskular
 (i) Cadangan Aktiviti:
·         Parlov
·         Larian Piramid
·         “Jump rope”
(ii) Kaedah latihan
·         Prinsip-prinsip latihan
·         Prosedur latihan
(iii) Faedah latihan
(iv) Aspek-Aspek Keselamatan:
·         Latihan yang sistematik
·         Mengenal pasti kemampuan tahap dan kecergasan murid
Aras 1
·   Melakukan langkah-langkah keselamatan dalam melaksanakan aktiviti daya tahan kardiovaskular.
·   Menyatakan maksud daya tahan kardiovaskular, parlov, “jump rope”, dan larian piramid.
·   Melakukan sekurang-kurangnya satu aktiviti daya tahan kardiovaskular dengan kaedah yang betul.
Aras 2
·   Menyatakan kesan penglibatan dalam aktiviti daya tahan kardiovaskular terhadap kesihatan individu.
·   Menyatakan kaedah latihan dan faedah latihan daya tahan kardiovaskular.
Aras 3
·   Menjelaskan perubahan kadar nadi sebelum dan selepas melakukan latihan kardiovaskular.
·   Mengenal pasti otot-otot utama yang terlibat dalam aktiviti daya tahan kardiovaskular.
·      Peta buih
·      Kemahiran berfikir
·      Belajar sambil berjalan
BAND
1.  Menyatakan definisi setiap komponen kecergasan fizikal dengan betul.

BAND 2
·         Mengenal pasti organ /otot utama yang terlibat dalam lakuan aktiviti berdasarkan komponen-komponen kecergasan fizikal dengan betul
·         Mengetahui konsep kebolehbalikan dan perbezaan individu dalam prinsip latihan dengan betul.
BAND 3
·         Melakukan aktiviti-aktiviti berdasarkan komponen-komponen kecergasan fizikal yang sesuai.
·         Menjelaskan contoh yang sesuai dengan konsep kebolehbalikan dan perbezaan individu dalam program latihan.
 Minggu 2
11.1.16-15.1.16
(b) Daya Tahan Otot
 (i) Cadangan Aktiviti:
·         Shoulder press
·         Hamstring curl
·         Genggam tangan
·         Bangkit tubi silang
·         Half squat
(ii) Kaedah latihan
·         Prinsip-prinsip latihan
·         Prosedur latihan
(iii) Faedah latihan
(iv) Aspek-Aspek Keselamatan:
·   Latihan yang sistematik.
·   Mengenal pasti kemampuan tahap dan kecergasan murid semasa melakukan aktiviti.
·   Kesesuaian pakaian.
·   Persekitaran atau tempat
Aras 1
·   Melakukan langkah-langkah keselamatan dalam melaksanakan aktiviti daya tahan otot.
·   Menyatakan maksud daya tahan otot.
·   Melakukan sekurang-kurangnya empat aktiviti daya tahan otot dengan kaedah yang betul.
Aras 2
·   Mengaplikasi aktiviti daya tahan otot dalam kehidupan harian, sukan dan permainan.
·   Menyatakan kaedah dan faedah melakukan aktiviti daya tahan otot.
Aras 3
·   Menamakan lima otot utama yang terlibat dalam aktiviti daya tahan otot.
·   Merancang dan melaksanakan aktiviti selain daripada yang dicadangkan untuk meningkatkan daya tahan otot.
·            Peta pokok
·            Pembelajaran secara
·            Kontekstual

BAND 4
·   Mengaplikasikan urutan prosedur keselamatan dalam melakukan aktiviti-aktiviti kecergasan fizikal dengan menggunakan alatan atau tanpa alatan dengan betul.
·   Menyediakan satu contoh jadual program kecergasan diri berasaskan prinsip kebolehbalikan dan perbezaan individu dengan betul.
BAND
5    Menghubungkaitkan faedah dan kaedah melakukan aktiviti berdasarkan komponen kecergasan fizikal dengan aktiviti fizikal harian dan sukan yang sesuai.
6    Menguasai tatacara dengan membimbing rakan sebaya dalam melaksanakan aktiviti kecergasan fizikal dengan betul .
Minggu 3
18.1.16-22.1.16
(c) Kekuatan Otot
 (i) Cadangan Aktiviti:
·         Bench press
·         Hamstring curl
·         Bangkit tubi silang (bersama beban)
·         Half squat
(ii) Kaedah latihan
  • Prinsip-prinsip latihan
  • Prosedur latihan
(iii) Faedah latihan
(iv) Aspek-Aspek Keselamatan:
·      Latihan yang sistematik.
·      Mengenal pasti kemampuan tahap dan kecergasan murid semasa melakukan aktiviti
Aras 1
·   Melakukan langkah-langkah keselamatan yang perlu diambil kira dalam melaksanakan aktiviti kekuatan otot.
·   Menyatakan maksud kekuatan otot.
·   Melakukan sekurang-kurangnya tiga aktiviti kekuatan otot dengan kaedah yang betul.
Aras 2
·   Mengaplikasi aktiviti kekuatan otot dalam kehidupan harian, sukan dan permainan.
·   Menyatakan kaedah dan faedah latihan kekuatan otot.
Aras 3
·   Menamakan lima otot utama yang terlibat dalam aktiviti kekuatan otot.
·   Merancang dan melaksanakan aktiviti selain daripada aktiviti yang dicadangkan untuk meningkatkan kekuatan otot.
·            Peta buih berganda
·            Pembelajaran masteri

Minggu 4
25.1.16
-29.1.16
(d) Komposisi Badan
(i) Cadangan Aktiviti:
·      Teknik menggunakan kaliper lipatan kulit.
·      Merekod perubahan komposisi badan.
·      Mengira indeks jisim badan
(BMI).
(e) Kuasa
 (i) Cadangan Aktiviti:
·          Lompat ke atas peti lombol.
·         Bounding.
·         Shoulder press.
·         Lompat kangaroo.
·         Lari lutut tinggi.
(ii) Kaedah latihan
(iii) Faedah Latihan
(iv) Aspek-Aspek Keselamatan:
􀁸 Latihan yang sistematik.
Aras 1
·   Menyatakan maksud komposisi badan.
·   Mengukur komposisi lemak badan dengan kaliper sekurang-kurangnya di tiga bahagian badan.
Aras 2
·   Menyatakan prosedur- prosedur yang perlu diambil kira semasa mengukur komposisi lemak.
·   Menyatakan cara mengira indeks jisim badan (BMI).
Aras 3
·   Merekod dan menganalisis data komposisi lemak badan dengan merujuk kepada Jadual Peratusan Lemak.
Aras 1
·   Menyatakan aspek-aspek keselamatan yang perlu diambil kira dalam melakukan aktiviti kuasa.
·   Menyatakan maksud kuasa.
·   Melakukan sekurang-kurangnya empat aktiviti kuasa dengan kaedah yang betul dan selamat.
Aras 2
·   Menyatakan faedah latihan kuasa.
·   Menyatakan perkaitan antara bebanan dan ulangan untuk meningkatkan kecergasan kuasa.
Aras 3
·   Mengenal pasti otot utama yang terlibat dalam aktiviti kuasa.
·   Membandingkan di antara prinsip lakuan daya tahan otot, kekuatan otot dan kuasa.
·   Menilai keupayaan kuasa melalui ujian lompat Sargent.
25.1.2016
Cuti Umum: Thaipusam
·         Peta alir
·         Peta buih berganda
·         Kajian masa depan
·         Kemahiran belajar cara belajar
 Minggu 5
1.2.16-
5.2.16
(f) Kelajuan
 (i) Cadangan Aktiviti:
·         Melantun bola sambil berlari 30meter.
·         Berlari sambil mengawal
·         bola hoki 30 meter.
·          "Jump rope"
(ii) Kaedah latihan
·         Prinsip-prinsip latihan
·         Prosedur latihan
(iii) Faedah latihan
(iv) Aspek-Aspek Keselamatan:
·      Latihan yang sistematik.
·      Mengenal pasti kemampuan tahap dan kecergasan murid semasa melakukan aktiviti
(g) Prinsip Latihan
Prinsip Latihan:
·         Kebolehbalikan
·         Perbezaan individu
Aras 1
·      Melakukan langkah-langkah keselamatan dalam melaksanakan aktiviti kelajuan.
·      Menyatakan maksud kelajuan.
·      Melakukan sekurang-kurangnya dua aktiviti kelajuan dengan betul dan selamat.
Aras 2
·      Menyatakan faedah melakukan aktiviti kelajuan.
·      Mengaplikasikan kelajuan dalam acara sukan dan permainan.
Aras 3
·      Mengenal pasti otot utama yang terlibat dalam aktiviti kelajuan.
·      Mengaitkan sistem tenaga dalam aktiviti kelajuan.
·      Aras 1
·      Menyatakan maksud kebolehbalikan.
·      Menyatakan maksud perbezaan individu.
Aras 2
·      Merancang jadual program kecergasan diri berasaskan prinsip kebolehbalikan dan perbezaan individu.
Aras 3
·      Menghubungkaitkan antara prinsip-prinsip latihan dalam sukan dan permainan.
BAND
2.  Menyatakan definisi setiap komponen kecergasan fizikal dengan betul.

BAND 2
·         Mengenal pasti organ /otot utama yang terlibat dalam lakuan aktiviti berdasarkan komponen-komponen kecergasan fizikal dengan betul
·         Mengetahui konsep kebolehbalikan dan perbezaan individu dalam prinsip latihan dengan betul.
BAND 3
·         Melakukan aktiviti-aktiviti berdasarkan komponen-komponen kecergasan fizikal yang sesuai.
Menjelaskan contoh yang sesuai dengan konsep kebolehbalikan dan perbezaan individu dalam program latihan.
·         Peta bulatan
·         Peta pelbagai alir

 Minggu 6
8.2.16-12.2.16
KEMAHIRAN
1. Permainan (a) Bola Tampar
o   Kemahiran:
·         Menyangga
·         Servis
·         Mengumpan
·         Merejam
·         Menghadang
·         Undang-undang dan peraturan
(ii) Aspek-Aspek Keselamatan:
·      Latihan yang sistematik
·      Mengenal pasti kemampuan tahap dan kecergasan murid semasa melakukan aktiviti.
Aras 1
·      Menyatakan aspek-aspek keselamatan yang perlu diambil kira dalam permainan bola tampar.
·      Melakukan sekurang-kurangnya empat kemahiran asas bola tampar dengan teknik yang betul dan selamat.
Aras 2
·      Menyatakan undang-undang dan peraturan asas dalam permainan bola tampar.
·      Menyatakan sekurang-kurangnya empat kesalahan teknik lakuan dalam permainan bola tampar.
·         Peta bulatan
·         Peta pelbagai alir
·         Pembelajaran secara konstruktivisme

BAND
1.  Menyatakan lima kemahiran asas permainan bola tampar dengan betul.

2.  Menyatakan otot-otot utama yang terlibat dalam melakukan kemahiran asas permainan bola tampar dengan betul.



3.   Melakukan kemahiran-kemahiran asas bola tampar dengan teknik yang betul.

4.  Mengenal pasti dengan jelas kesalahan teknik lakuan dalam situasi sebenar permainan bola tampar.
 Minggu 6
8.2.16-12.2.16
 8 dan 9.2.16
Cuti Tahun Baru Cina
10.1.16: Cuti Peristiwa
11.2.16: Cuti Berganti
12.1.16:

Minggu 7
15.2.16-20.2.16
KEMAHIRAN
1. Permainan (a) Bola Tampar
(i) Kemahiran:
·         Menyangga
·         Servis
·         Mengumpan
·         Merejam
·         Menghadang
·         Undang-undang dan peraturan

Aras 1
·      Menyatakan aspek-aspek keselamatan yang perlu diambil kira dalam permainan bola tampar.
·      Melakukan sekurang-kurangnya empat kemahiran asas bola tampar dengan teknik yang betul dan selamat.
Aras 2
·      Menyatakan undang-undang dan peraturan asas dalam permainan bola tampar.
·         Peta buih
·         Kemahiran berfikir
·         Belajar sambil berjalan
5.  Mempamerkan aksi kemahiran dan mengaplikasi undang-undang dan peraturan dalam situasi sebenar perlawanan bola tampar.

6.  Menguasai dan merancang formasi asas berpasukan yang sesuai dalam situasi perlawanan bola tampar.
 Minggu 8
22.2.16-26.2.16
KEMAHIRAN
1. Permainan
(a) Bola Tampar
(i) Kemahiran:
·         Menyangga
·         Servis
·         Mengumpan
·         Merejam
·         Menghadang
·         Undang-undang dan peraturan
(ii) Aspek-Aspek Keselamatan:
􀁸 Latihan yang sistematik
􀁸 Mengenal pasti kemampuan tahap dan kecergasan murid semasa melakukan aktiviti.
Aras 2
·      Menyatakan undang-undang dan peraturan asas dalam permainan bola tampar.
·      Menyatakan sekurang-kurangnya empat kesalahan teknik lakuan dalam permainan bola tampar.
·      Mengenal pasti sekurang-kurangnya lima otot utama yang digunakan dalam latihan dan permainan bola tampar.
·         Peta bulatan
·         Peta pelbagai alir
·         Pembelajaran secara konstruktivisme

Minggu 9
  29.2.16-4.3.16
TAKLIMAT UJIAN SEGAK
Ujian 1

Minggu 10
7.3.16 -11.3.16

Ujian SEGAK 1
Sambungan Ujian 1
7.3.16 : Ujian 1
12.3 -20.3.16

CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1   

Minggu 11
21.3.16-
25.3.16

(b) Sofbol
(i) Kemahiran :
􀁸 Membaling dan
menyambut
􀁸 Memukul
􀁸 Menampan
􀁸 Pitching
􀁸 Larian anak tapak
􀁸 Memadang
􀁸 Undang-undang dan
peraturan
(ii) Aspek-Aspek Keselamatan:
􀁸 Latihan yang sistematik.
􀁸 Mengenal pasti kemampuan tahap dan kecergasan murid semasa melakukan aktiviti.
Aras 1
·   Melakukan langkah-langkah keselamatan dalam permainan sofbol.
·   Melakukan sekurang-kurangnya empat kemahiran asas sofbol dengan teknik yang betul dan selamat.
·   Aras 2
·   Menyatakan undang-udang dan peraturan asas dalam permainan sofbol.
·   Menyatakan sekurang-kurangnya empat kesalahan teknik lakuan dalam permainan sofbol.
·   Mengenal pasti otot utama yang digunakan dalam permainan sofbol.
Aras 3
·   Merancang strategi asas dalam permainan bola tampar.
·   Merancang dan mengelolakan pertandingan.
·         Peta buih
·         Kemahiran berfikir
·         Belajar sambil berjalan

BAND

1.  Menyatakan enam kemahiran asas permainan sofbol dengan betul.
2.  Menyatakan otot-otot utama yang terlibat dalam melakukan kemahiran asas permainaN sofbol dengan betul.
3.  Melakukan kemahiran-kemahiran asas sofbol dengan teknik yang betul dan selamat.
4.   Mengenal pasti dengan jelas kesalahan teknik lakuan dalam situasi sebenar permainan sofbol.
Minggu 12
28.3.16-1.4.16
(b) Sofbol
(i) Kemahiran :
􀁸 Membaling dan
menyambut
􀁸 Larian anak tapak
􀁸 Memadang
􀁸 Undang-undang dan
peraturan
(ii) Aspek-Aspek Keselamatan:
􀁸 Latihan yang sistematik.
􀁸 Mengenal pasti kemampuan tahap dan kecergasan murid semasa melakukan aktiviti.
Aras 2
·   Menyatakan undang-udang dan peraturan asas dalam permainan sofbol.
·   Menyatakan sekurang-kurangnya empat kesalahan teknik lakuan dalam permainan sofbol.
·   Mengenal pasti otot utama yang digunakan dalam permainan sofbol.
Aras 3
·   Merancang strategi asas dalam permainan bola tampar.
·   Merancang dan mengelolakan pertandingan.
·         Peta buih
·         Kemahiran berfikir
·         Belajar sambil berjalan
5.   Mempamerkan aksi kemahiran dan mengaplikasi undang-undang dan peraturan dalam situasi sebenar perlawanaN sofbol .
6.  Menguasai dan merancang formasi asas berpasukan yang sesuai dalam situasi perlawanan sofbol.
Minggu 13
4.4.16-9.4.16

1. Kesihatan diri
 (a) Amalan pengambilan makanan secara berlebihan
 (ii) Kesan amalan pengambilan makanan berlebihan
·         Berat badan berlebihan
·         Obesiti
(iii) Cara mengatasi berat badan berlebihan dan obesiti
·   makan mengikut masa
·   makan makanan seimbang mengikut piramid makanan
·   mengurangkan pengambilan kuantiti makanan mengikut keperluan kalori.
(b) Indeks Jisim Badan = Body Mass Index (BMI)
(i) Definisi
(ii) Formula BMI Berat badan (kg) Tinggi (m2)
ARAS 1
·   Menyatakan sebab berlakunya amalan pengambilan makanan yang berlebihan.
·   Menyatakan maksud berlebihan berat badan, obesiti dan indeks jisim badan.
ARAS 2
·    Mengira status berat badan berdasarkan formula BMI.
·   ARAS 3
·   Menghuraikan cara mengatasi amalan pengambilan makanan secara berlebihan.
·   Menilai status berat badan mengikut kategori.

·         Peta buih
·         Kemahiran berfikir
·         Belajar sambil berjalan


BAND
1.  Menyatakan maksud berlebihan berat badan, obesiti dan indeks jisim badan dengan tepat.
2.  Menyenaraikan sebab berlakunya amalan pengambilan makanan yang berlebihan dengan betul.
3.   Mengira status berat badan berdasarkan formula BMI ( Indeks Jisim Badan ) dengan tepat.
BAND 4
·         Menilai status berat badan mengikut kategori dengan tepat.
·         Menyatakan maksud seks sebelum kahwin dengan jelas.

BAND  5
Menerangkan dengan jelas mengapa seks sebelum kahwin dilarang.

 Minggu 14
11.4.16-16.4.16
2. Kekeluargaan
 (i) Perkahwinan
 (ii) Kebahagiaan dalam hidup berkeluarga
􀀃 bertanggungjawab menjaga nama baik keluarga
􀀃 saling memahami, menyayangi dan menghormati
(iii) Seks sebelum kahwin
􀀃 Mengapa seks sebelum kahwin dilarang?
􀀃 Belajar menyatakan 'tidak' kepada seks sebelum kahwin
ARAS 1
·    Menjelaskan tentang institusi perkahwinan.
·    Menerangkan tanggungjawab setiap ahli keluarga bagi memupuk sebuah keluarga bahagia.
·    Mengenalpasti cara menyatakan 'tidak' apabila menghadapi sesuatu situasi.
ARAS 2
·    Membincangkan ciri keluarga bahagia.
ARAS 3
·    Membincangkan isu-isu semasa kekeluargaan.
·      Peta buih berganda
·      Kemahiran berfikir
·      Pembelajaran akses kendiri


BAND 6
Memerihalkan ciri-ciri keluarga bahagia dengan betul.
 Minggu 15
18.4.16-23.4.16
1. Pemakanan
Pengambilan makanan
(a) Makanan yang diambil hendaklah mengikut
(i) Umur
(ii) Jantina
(iii) Aktiviti
(iv) Fisiologi
(b) Keperluan Diet Harian (RDA)
ARAS 1
·    Mengenal pasti keperluan makanan mengikut umur, jantina, aktiviti dan fisiologi.
·    Menyatakan Keperluan Diet Harian (RDA) mengikut kumpulan umur.
·    Menyatakan situasi yang menyebabkan stres
ARAS 2
·    Menerangkan kandungan kalori makanan mengikut keperluan umur, jantina, aktiviti fizikal dan fisiologi.
·    Memberi contoh : jenis makanan yang bersesuaian dengan kandungan kalori.
·    Mengenal pasti car meningkatkan nilai.
ARAS 3
·    Menghuraikan keperluan kalori berdasarkan kepada aktiviti harian.
·    Mengaitkan nilai diri dengan stres.
·         Peta pelbagai alir
·         Peta alir
·         Pembelajaran akses kendiri

 Minggu 16
25.4.16-30.4.16
2. Pengurusan konflik dan stres
(a) Situasi yang menyebabkan stres
􀀃 Peperiksaan
􀀃 Masalah perhubungan rakan sebaya dan keluarga
(b) Perhubungan kendiri
􀀃 Meningkatkan nilai diri
ARAS 1
·    Menyatakan jenis situasi yang menyebabkan stres.
ARAS 2
·    Mengenal pasti cara mengatasi stres.
Aras 3
·    Membincangkan cara mengatasi stres
·      Peta buih berganda
·      Kemahiran berfikir
·      Pembelajaran akses kendiri

Minggu 17
2.5.16-7.5.16
2. Olahraga
(a) Balapan
(i) Kemahiran:
􀁸 Acara Jalan Kaki
·         Fasa seretan
·         Fasa tolakan
·         Fasa sokongansebelah kaki
·         Fasa pemulihan
·         Undang-undang dan peraturan
·         Kedudukan pejalan kaki dalam lorong.
·         Susunan pejalan kaki di dalam lorong.
(ii) Aspek-Aspek Keselamatan:
Latihan yang sistematik.
·         Mengenal pasti kemampuan tahap dan kecergasan murid semasa melakukan aktiviti.
Aras 1
·   Menyatakan aspek- aspek keselamatan yang perlu diambil kira dalam acara jalan kaki.
·   Melakukan kemahiran asas jalan kaki dengan teknik yang betul dan selamat.
Aras 2
·   Menyatakan undang-undang dan peraturan dalam acara jalan kaki.
·   Mengenal pasti otot utama yang
·   digunakan dalam acara jalan kaki.
Aras 3
·   Menganalisis fasa pergerakan dalam acara jalan kaki.
2.5.16:
Cuti Hari Pekerja (1.5.16)

·      Peta buih berganda
·      Kemahiran berfikir
·      Pembelajaran akses kendiri

Minggu 18
9.5.16-14.5.16
(b) Padang
(i) Kemahiran:
􀁸 Acara Lempar Cakera
·         Teknik pegangan
·         Fasa persediaan
·         Fasa putaran
·         Fasa lemparan
·         sudut pelepasan
·         kedudukanbadan
·         Fasa ikut lajak
·         Undang-undang  dan peraturan
(ii) Aspek-Aspek Keselamatan:
·         Latihan yang sistematik.
·         Mengenal pastikemampuan tahap dan kecergasan murid
semasa melakukan aktiviti.
Aras 1
·   Melakukan langkah-langkah ke selamatan yang perlu diambil kira dalam acara lempar cakera.
·   Melakukan kemahiran acara lempar cakera dengan teknik yang betul dan selamat.
Aras 2
·   Menyatakan undang-undang dan peraturan dalam acara lempar cakera.
·   Mengenal pasti otot utama yang digunakan dalam acara lempar cakera.
·   Menyatakan teknik lakuan yang betul.
Aras 3
·   Menganalisis fasa pergerakan dalam acara lempar cakera.
·   􀁸 Menganalisis hasil lemparan.

·         Peta pelbagai alir
·         Peta alir
·         Pembelajaran akses kendiri



Minggu 19
16.5.16-20.5.16

19 - 20 .5.16 : PEPERIKSAAN PERTENGAHAN  TAHUN

Minggu 20
23.5.16-27.5.16

MINGGU PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN

28.5-12.6.16

CUTI PERTENGAHAN TAHUN
6.6.16: Awal Ramadan
Minggu 21
13.6.16-17.6.16
GAYA HIDUP SIHAT
3. Penyalahgunaan bahan
(a) Kronologi pengambilan dadah
  • Pencetus pengambilan dadah
  • Pengambilan dadah
  • Kesan pengambilan dadah
(b) Implikasi pengambilan dadah
kepada:
(i) Sosial
(ii) Ekonomi
(iii) Politik
ARAS 1
·    Menyatakan implikasi pengambilan dadah terhadap sosial, ekonomi dan politik.
·    Menyatakan kronologi pengambilan dadah.
ARAS 2
·   Memberi contoh implikasi pengambilan dadah.
ARAS 3
·    Membuat kesimpulan tentang kesan pengambilan dadah yang menjejaskan kesejahteraan negara.
     
·         Peta pelbagai alir
·         Peta alir
·         Pembelajaran akses kendiri
   BAND
1.  Menyatakan maksud kalori dengan betul.
BAND 2
·         Menyatakan dengan jelas Keperluan Diet Harian ( RDA ) mengikut kumpulan umur.
·         Menyatakan jenis situasi stres dengan tepat.
BAND 3
·         Menyenaraikan contoh jenis makanan yang bersesuaian dengan kandungan kalori dengan betul.
·         Menjelaskan jenis situasi yang menyebabkan stres yang biasa dialami dengan betul.
BAND 4
·         Menyatakan dengan tepat kronologi pengambilan dadah.
·         Membincangkan keperluan kalori berdasarkan kepada aktiviti harian dengan jelas.
·         Membincang cara-cara yang sesuai untuk menguruskan stress
BAND 5
·         Memberi contoh implikasi pengambilan dadah terhad sosial, ekonomi dan politik dengan betul.
BAND 6
Menerangkan implikai pengambilan dadah terhadap sosial, ekonomi dan politik dengan betul.
 Minggu 22
20.6.16-25.6.16
KEBERSIHAN DAN KESELAMATAN PERSEKITARAN
1. Keselamatan
Akta dan Undang-Undang

(i) Akta Pencegahan dan Kawalan
Penyakit Berjangkit 1988
(ii) Agensi berkaitan
(iii) Peranan agensi berkaitan
ARAS 1
·   Menyatakan peruntukan yang terdapat dalam akta bagi mencegah penyakit daripada merebak.
·   Menyatakan kesalahan dan hukuman yang boleh dikenakan di bawah akta ini.
ARAS 2
·    Menjelaskan peranan dan fungsi agensi berkaitan dalam pencegahan dan kawalan penyakit berjangkit.
·    Menerangkan peranan murid membantu melaksanakan akta ini.
ARAS 3
·    Membuat inferens penguatkuasaan
·   pencegahan dan kawalan penyakit berjangkit.
·         Peta buih berganda
·         Pembelajaran berpusatkan guru
·         Pembelajaran secara konstruktivisme


BAND
1.   Menyatakan dengan jelas peruntukan yang terdapat dalam akta bagi mencegah penyakit daripada merebak.

BAND 2
·         Menerangkan dengan tepat kesalahan dan hukuman yang boleh dikenakan di bawah akta ini.
·         Menyatakan maksud akronim E.C.C dan C.P.R dengan tepat.

BAND 3
Menerangkan dengan tepat peranan dan fungsi agensi yang terlibat dalam pencegahan dan kawalan penyakit berjangkit.
 Minggu 23
27.6.16-2.7.16
2. Pertolongan cemas
 (i) Prinsip dan prosedur ECC
E = external (luaran)
C = cardiac (kardiak)
C = compressions (tekanan)
(ii) Prinsip dan prosedur teknik resusitasi kardiopulmonari (CPR)
ARAS 1
·   Menyatakan prinsip dan prosedur ECC dan CPR.
ARAS 2
·   Mengenal pasti indikasi/ keadaan yang memerlukan ECC dan CPR.
ARAS 3
·   Menunjuk cara pelaksanaan pertolongan cemas mengikut prosedur ECC dan CPR.

·         Peta alir
·         Peta buih berganda
·         Kajian masa depan
·         Kemahiran belajar cara belajar

BAND 4
 Menerangkan dengan jelas prinsip dan prosedur E.C.C dan C.P.R untuk kecederaan ringan.


BAND 5
 Melakukan dengan tertib amali E.C.C dan C.P.R
BAND 6
 Mengaplikasi pengetahuan dalam mengenal pasti indikasi / keadaan yang memerlukan E.C.C dan C. P. R

Minggu 24
4.7.16-9.7.16
KESUKANAN
1. Pengurusan
􀁸 Penubuhan
􀁸 Pemilihan AJK melalui mesyuarat
􀁸 Perancangan aktiviti
2. Kerjaya dalam sukan
Kerjaya bermaksud aktiviti yang boleh menghasilkan pulangan atau pendapatan secara langsung atau
tidak langsung. Industri Sukan:
􀁸 Jenis kerjaya
􀁸 Peluang kerjaya
Aras 1
·   Menyatakan pasukan sukan, persatuan sukan dan kelab sukan dan permainan yang terdapat di Malaysia.
·   Menyatakan cara pemilihan ahli jawatankuasa dalam pasukan sukan, persatuan dan kelab sukan dan permainan.
Aras 2
·   Menjelaskan proses penubuhan pasukan sukan, persatuan,kelab sukan dan permainan.
·   Menjelaskan peranan jawatankuasa dalam pasukan sukan, persatuan dan kelab sukan dan permainan.
Aras 3
·   Merancang dan mengelolakan aktiviti pasukan sukan, persatuan dan kelab sukan dan permainan di peringkat sekolah.
Aras 1
·   Menyatakan maksud kerjaya dalam sukan.
·   Menjelaskan jenis-jenis kerjaya dalam sukan.
Aras 2
·   Menyatakan peluang-peluang kerjaya dalam sukan.
Aras 3
·   Membincangkan mengenai kerjaya yang ada kaitan dengan sukan dan permainan
·         Peta buih berganda
·         Pembelajaran berpusatkan guru
·         Pembelajaran secara konstruktivisme

BAND 1
·      Menyenaraikan enam pasukan, persatuan, kelab sukan dan permainan yang terdapat di Malaysia dengan tepat.
·      Menyatakan maksud dan jenis-jenis kerjaya dalam sukan dengan betul.
BAND 2
·      Menyenaraikan dengan betul peluang-peluang kerjaya dalam sukan.
BAND 3
·      Menjelaskan proses penubuhan persatuan, kelab sukan dan permainan dengan betul.
·      Menjelaskan peranan jawatankuasa dalam pasukan, persatuan dan kelab sukan dengan betul.
·      Mencadangkan cara memupuk semangat kesukanan penonton yang betul.

BAND 4
Menjelaskan kebaikan dan keburukan komersialisme dalam sukan dengan betul.

BAND 6
·      Memilih dan membuat folio yang berkaitan dengan kerjaya dalam sukan dengan menggunakan pelbagai media sebagai rujukan.
·      Merancang dan mengelolakan aktiviti yang bersesuaian dengan pasukan sukan dan permainan di peringkat sekolah.
Minggu 25
11.7.16-15.7.16
3. Isu-isu dalam Pendidikan Jasmani dan Sukan
(i) Keagresifan dalam sukan dan
permainan
􀁸 Punca keagresifan
􀁸 Akibat keagresifan
(ii) Komersialisme dalam sukan
􀁸 Kebaikan dan keburukan
Aras 1
·   Menyatakan maksud keagresifan dalam sukan.
·   Mengetahui komersialisme dalam sukan.
Aras 2
·   Menjelaskan langkah-langkah bagi mengelakkan keagresifan dalam sukan.
·   Menghuraikan punca-punca dan akibat keagresifan dalam sukan.
·   Menjelaskan kebaikan dan keburukan komersialisme dalam sukan.
Aras 3
·   Mengulas laporan isu-isu keagresifan daripada keratan akhbar.
·         Peta alir
·         Pembelajaran akses kendiri
·         Teori kecerdasan pelbagai
BAND 1
Menyenaraikan dua isu dalam sukan beserta maksud dengan tepat.

BAND 2
Menjelaskan langkah-langkah yang betul bagi mengelakkan berlaku keagresifan dalam sukan.

Minggu 26
18.7.16-23.7.16
4. Etika
Semangat Kesukanan (penonton):
·      Maksud semangat kesukanan.
·      Ciri-ciri semangat kesukanan.
·      Kejayaan diri berasaskan semangat kesukanan.
·       Kejayaan pasukan berasaskan semangat berpasukan.
Aras 1
·   Menyatakan maksud semangat kesukanan.
·   Menjelaskan ciri-ciri semangat kesukanan penonton.
Aras 2
·   Menghuraikan kaitan antara semangat kesukanan penonton dengan kejayaan pasukan /negara.
Aras 3
·   Membincang dan menilai kejayaan pasukan yang berasaskan semangat kesukanan.
·   Mencadangkan cara memupuk semangat kesukanan penonton.
·         Peta alir
·         Pembelajaran akses kendiri
·         Teori kecerdasan pelbagai

BAND 1
Menyatakan maksud semangat kesukanan dengan tepat.

BAND 2
Menjelaskan ciri-ciri semangat kesukananpenonton berserta contoh

BAND 5
 Menghuraikan kaitan antara semangat kesukanan penonton dengan kejayaan pasukan/negara

Minggu 27
25.7.16-
30.7.16
2. Olahraga
(a) Balapan
(i) Kemahiran:
􀁸 Acara Jalan Kaki
- Fasa seretan
- Fasa tolakan
- Fasa sokongan sebelah kaki
- Fasa pemulihan
- Undang-undang dan
peraturan
o Kedudukan pejalan kaki dalam lorong. Susunan pejalan kaki di dalam lorong.
(ii) Aspek-Aspek Keselamatan:
Latihan yang sistematik.
􀁸 Mengenal pasti
kemampuan tahap dan
kecergasan murid
semasa melakukan aktiviti.
Aras 1
·   Menyatakan aspek- aspek keselamatan yang perlu diambil kira dalam acara jalan kaki.
·   Melakukan kemahiran asas jalan kaki dengan teknik yang betul dan selamat.
Aras 2
·    Menyatakan undang-undang dan peraturan dalam acara jalan kaki.
·   Mengenal pasti otot utama yang digunakan dalam acara jalan kaki.
Aras 3
·   Menganalisis fasa pergerakan dalam acara jalan kaki.
·         Peta buih berganda
·         Pembelajaran masteri

Minggu 28
1.8.16-
5.8.16  

UJIAN SEGAK 2

 Minggu 29
8.8.16-13.8.16
(b) Padang
(i) Kemahiran:
􀁸 Acara Lempar Cakera
- Teknik pegangan
- Fasa persediaan
- Fasa putaran
- Fasa lemparan
􀂃 sudut pelepasan
􀂃 kedudukan badan
- Fasa ikut lajak
- Undang-undang dan peraturan
(ii) Aspek-Aspek Keselamatan:
􀁸 Latihan yang sistematik.
􀁸 Mengenal pasti kemampuan tahap dan kecergasan murid semasa melakukan aktiviti.
􀁸 Kesesuaian pakaian.
􀁸 Persekitaran atau tempat beraktiviti.
􀁸 Penyeliaan, arahan dan bimbingan.
􀁸 Perlakuan aktiviti.
􀁸 Disiplin murid.
Aras 1
·   Melakukan langkah-langkah ke selamatan yang perlu diambil kira dalam acara lempar cakera.
·   Melakukan kemahiran acara lempar cakera dengan teknik yang betul dan selamat.
Aras 2
·   Menyatakan undang-undang dan peraturan dalam acara lempar cakera.
·   Mengenal pasti otot utama yang digunakan dalam acara lempar cakera.
·   Menyatakan teknik lakuan yang betul.
·   Aras 3
·   Menganalisis fasa pergerakan dalam acara lempar cakera.
·   Menganalisis hasil lemparan.
·      Peta bulatan
·      Kemahiran belajar cara belajar
Minggu 30
15.8.16-20.8.16
3. Pendidikan Pergerakan
(a) Gimnastik Artistik
 (i) Pola Pergerakan :
􀁸 Pola 4
- Putaran
􀁸 Pola 7
- Rangkaian
(ii) Aspek-Aspek Keselamatan:
·   Latihan yang sistematik.
·    Mengenal pasti kemampuan tahap dan kecergasan murid semasa melakukan aktiviti.
Aras 1
·    Melakukan langkah-langkah keselamatan yang perlu diambil kira dalam melakukan aktiviti gimnastik artistik.
·    Melakukan kemahiran gimnastik artistic dengan teknik yang betul dan selamat.
Aras 2
·    Mengenal pasti tahap ansur maju yang perlu dibuat sebelum kemahiran sepenuhnya dilakukan.
·   Menyatakan sekurang-kurangnya tiga teknik lakuan dalam pergerakan putaran dan rangkaian.
Aras 3
·   Merancang dan mempersembahkan rangkaian pergerakan.
·    Menganalisis bentuk pergerakan yang sempurna.
·      Peta buih
·      Kemahiran berfikir
·      Belajar sambil berjalan
UNTUK SEMUA PENDIDIKAN PERGERAKAN
BAND
1.   Menyatakan dengan betul empat disiplin dalam pendidikan pergerakan.
2.  Mengenal pasti dengan betul komponen-komponen kecergasan fizikal yang diaplikasikan dalam kemahiran pendidikan pergerakan.
3.  Melakukan aktiviti secara tertib ansur maju pergerakan-pergerakan asas dalam pendidikan pergerakan.


Minggu 31
22.8.16-27.8.16
3. Pendidikan Pergerakan
(a) Gimnastik Artistik
 (i) Pola Pergerakan :
􀁸 Pola 4
- Putaran
􀁸 Pola 7
- Rangkaian
(ii) Aspek-Aspek Keselamatan:
·   Latihan yang sistematik.
·    Mengenal pasti kemampuan tahap dan kecergasan murid semasa melakukan aktiviti.
Aras 1
·    Melakukan langkah-langkah keselamatan yang perlu diambil kira dalam melakukan aktiviti gimnastik artistik.
·    Melakukan kemahiran gimnastik artistic dengan teknik yang betul dan selamat.
Aras 2
·    Mengenal pasti tahap ansur maju yang perlu dibuat sebelum kemahiran sepenuhnya dilakukan.
·   Menyatakan sekurang-kurangnya tiga teknik lakuan dalam pergerakan putaran dan rangkaian.
Aras 3
·   Merancang dan mempersembahkan rangkaian pergerakan.
·    Menganalisis bentuk pergerakan yang sempurna.


·         Peta bulatan
·         Peta alir
·         Pembelajaran akses kendiri

4.  Mengaplikasikan langkah-langkah keselamatan yang sesuai dalam melaksanakan kemahiran pendidikan pergerakan.

5.  Membimbing rakan sebaya dalam melaksanakan fasa-fasa dan teknik lakuan dalam pendidikan pergerakan dengan betul.

6.   Mereka cipta persembahan aktiviti kemahiran dalam pendidikan pergerakan.

(b) Gimnastik Irama
(i) Jenis Pergerakan :
􀁸 Pergerakan 4
- Gerak edar
􀁸 Pergerakan 9
- Rangkaian pergerakan
(ii) Aspek-Aspek Keselamatan:
·      Latihan yang sistematik.
·      Mengenal pasti kemampuan tahap dan kecergasan murid semasa melakukan aktiviti.
·      Kesesuaian pakaian
·      Persekitaran atau tempat beraktiviti.
Aras 1
·   Melakukan langkah-langkah keselamatan yang perlu diambil kira dalam melakukan aktiviti gimnastik irama.
·   Melakukan kemahiran gimnastik irama dengan teknik yang betul dan selamat.
Aras 2
·   Menyatakan tahap ansur maju yang perlu dibuat sebelum kemahiran sepenuhnya dilakukan.
·   Menyatakan kemahiran asas gerak edar dalam gimnastik irama.
·   Menyatakan kesalahan-kesalahan teknik lakuan semasa mempersembahkan rangkaian pergerakan.
·      Peta buih
·      Kemahiran berfikir
·      Belajar sambil berjalan

Minggu 32
29.8.16-3.9.16

PRAPENTAKSIRAN  PT3

 Minggu 33
5.9.16-9.9.16

PRAPENTAKSIRAN PT3

 10.9-18.9.16
CUTI PERTENGAHAN PERTENGAHAN PENGGAL 2
12.9.16: Cuti Hari Raya Aidil Adha
16.9.16: Cuti Hari Malaysia
Minggu 34
10.9-18.9.16)
(b) Gimnastik Irama
(i) Jenis Pergerakan :
􀁸 Pergerakan 4
- Gerak edar
􀁸 Pergerakan 9
- Rangkaian pergerakan
(ii) Aspek-Aspek Keselamatan:
·      Latihan yang sistematik.
·      Mengenal pasti kemampuan tahap dan kecergasan murid semasa melakukan aktiviti.
·      Kesesuaian pakaian
·      Persekitaran atau tempat beraktiviti.
Aras 2
·   Menyatakan tahap ansur maju yang perlu dibuat sebelum kemahiran sepenuhnya dilakukan.
·   Menyatakan kemahiran asas gerak edar dalam gimnastik irama.
·   Menyatakan kesalahan-kesalahan teknik lakuan semasa mempersembahkan rangkaian pergerakan.
Aras 3
·   Menganalisis bentuk perlakuan gerak edar dan rangkaian pergerakan yang sempurna.
·   Menghuraikan komponen kecergasan yang diaplikasikan dalam acara gimnastik irama
·         Peta pelbagai alir
·         Peta alir
·         Pembelajaran akses kendiri

 Minggu 35
26.9.16-1.10.16
(c) Gimnastik Pendidikan
 (i) Tema gimnastik pendidikan :
􀁸 Tema 5
- Kesedaran beban
(ii) Aspek-Aspek Keselamatan:
Aras 1
·  Melakukan langkah-langkah keselamatan yang perlu diambil kira dalam melakukan aktiviti gimnastik pendidikan.
·  Melakukan kemahiran gimnastik pendidikan dengan teknik yang betul dan selamat.
Aras 2
·  Menyatakan kesalahan-kesalahan yang biasa dilakukan semasa latihan.
Aras 3
·  Merancang dan melaksanakan variasi pergerakan mengikut tema.
·         Peta bulatan
·         Peta pelbagai alir

Minggu 36
3.10.16-8.10.16
(d) Pergerakan Kreatif
 (i) Tema pergerakan :
􀁸 Tema 8
- Ritma berkaitan dengan
pekerjaan
􀁸 Tema 9
- Kesedaran bentuk
pergerakan
􀁸 Tema 10
- Transisi lapan daya asas
Aras 2
·  Menyatakan kesalahan lakuan berdasarkan tema.
·  Menghuraikan komponen kecergasan yang diaplikasikan dalam pergerakan kreatif.
Aras 3
·  Menganalisis bentuk perlakuan berdasarkan tema.
·  Merancang dan mempersembahkan rangkaian pergerakan berdasarkan tema.
·         Peta buih berganda
·         Pembelajaran masteri
 Minggu 37
10.10.16-15.10.16
(d) Pergerakan Kreatif
(i) Tema pergerakan :
􀁸 Tema 8
- Ritma berkaitan dengan
pekerjaan
􀁸 Tema 9
- Kesedaran bentuk
pergerakan
􀁸 Tema 10
- Transisi lapan daya asas
(ii) Aspek-Aspek Keselamatan:
·   Latihan yang sistematik
Aras 1
·  Melakukan langkah-langkah keselamatan yang perlu diambil kira dalam melakukan aktiviti pergerakan kreatif.
·  Melakukan kemahiran pergerakan kreatif dengan teknik yang betul dan selamat.
Aras 2
·  Menyatakan kesalahan lakuan berdasarkan tema.
·  Menghuraikan komponen kecergasan yang diaplikasikan dalam pergerakan kreatif.
Aras 3
·  Menganalisis bentuk perlakuan berdasarkan tema.
·      Peta bulatan
·      Kemahiran belajar cara belajar
Minggu 38
17.10.16-22.10.16
Rekreasi dan Kesenggangan
(a) Rekreasi
 (i) Menjejak
·       Konsep menjejak -menjejak bermaksud merentas sesuatu kawasan dari titik mula ke garisan penamat
·      Formasi - pasukan bergerak secara beratur bagaikan keretapi - hadapan: pointer atau recce.
Aras 1
·   Menyatakan maksud menjejak.
·   Menyatakan formasi dalam aktiviti menjejak.
·   Menyatakan aspek keselamatan yang perlu diambil kira dalam melakukan aktiviti menjejak.
Aras 2
·   Menyatakan kepentingan formasi dalam aktiviti menjejak.
·   Menjelaskan faedah yang diperolehi daripada aktiviti menjejak.
Aras 3
·   Merancang dan melaksanakan aktiviti menjejak.
·         Peta buih berganda
·         Kemahiran berfikir

BAND
1.  Menyatakan maksud menjejak dan formasi dalam aktiviti menjejak dengan betul.
2.  Menerangkan kepentingan formasi dan faedah dalam aktiviti menjejak dengan betul.
3.  Menunjuk cara formasi asas dalam aktiviti menjejaK dengan betul.
4.   Melakukan langkah-langkah keselamatan yang sesuai dalam melaksanakan aktiviti menjejak.
5.   Melaksanakan aktiviti menjejak secara terancang di persekitaran kawasan sekolah.
6.  Mengetuai dan membimbing kumpulan dalam rakan sebaya dalam aktiviti menjejak yang dirancang oleh guru.
 Minggu 39
24.10.16-28.11.16


Rekreasi dan Kesenggangan
(a) Rekreasi
 (i) Menjejak
·        Konsep menjejak -menjejak bermaksud merentas sesuatu kawasan dari titik mula ke garisan penamat
·       Formasi - pasukan bergerak secara beratur bagaikan keretapi - hadapan: pointer atau recce.
·       tengah: keselamatan atau perubatan Rekreasi dan Kesenggangan
(a) Rekreasi
 (i) Menjejak
·       Formasi - pasukan bergerak secara beratur bagaikan keretapi - hadapan: pointer atau recce.
·       tengah: keselamatan atau perubatan
·        belakang: sweeper atau anchor.
Aras 2
·      Menyatakan kepentingan formasi dalam aktiviti menjejak.
·      Menjelaskan faedah yang diperolehi daripada aktiviti menjejak.
Aras 3
·         Merancang dan melaksanakan aktiviti menjejak.
 Aras 2
·      Menyatakan kepentingan formasi dalam aktiviti menjejak.
·      Menjelaskan faedah yang diperolehi daripada aktiviti menjejak.
Aras 3
·      Merancang dan melaksanakan aktiviti menjejak
28.10.16 Cuti Peristiwa
29.10.16 Cuti Deepavali

·         Peta buih berganda
·         Kemahiran berfikir
·         Peta buih berganda
·         Kemahiran berfikir

 Minggu 40
31.10.16-5.11.16

1-11/10/16 hingga 11-16/10/16
Pentaksiran Akhir Tahun Ting.1 & 2

Minggu 41
7.11.16-12.11.16

Minggu Peperiksaan Akhir Tahun

Minggu 42
14.11.16-19.11.16

Minggu Peperiksaan Akhir Tahun

Minggu 43
 21.11.16-25.11.16

Minggu Peperiksaan Akhir Tahun

26.11.2016 -1.1.2017

CUTI AKHIR TAHUN





Disediakan oleh:  MATIN BAJI                                   



No comments:

Post a Comment