Keberhasilan pendidikan yang diterjemahkan dengan pembangunan modal
insan yang berkualiti masih merupakan sandaran negara ke arah negara
maju. Amanah ini merupakan tanggungjawab besar yang perlu dihayati oleh
semua warga pendidikan terutama guru-guru di bilik darjah. Peranan dan
komitmen mereka amat diperlukan dan malah tugas menjadi sangat
mencabar dengan keperluan pembelajaran Abad ke-21. Guru yang berkualiti
dan bersedia menghadapi cabaran menjadi sandaran Kementerian
Pendidikan untuk merealisasikan transformasi pendidikan negara seperti
dihasrat melalui Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013 – 2025.
Kualiti guru merupakan faktor penentu di peringkat sekolah yang paling penting bagi keberhasilan murid. Salah satu kajian yang menarik pada pertengahan 1990-an menunjukkan bahawa dua orang murid sebaya dengan prestasi sederhana yang diajar oleh dua orang guru yang berbeza berbeza prestasi telah menunjukkan prestasi pencapaian akademik yang juga beza dalam tempoh tiga tahun. (PPPM 5-2)
Kualiti guru merupakan faktor penentu di peringkat sekolah yang paling penting bagi keberhasilan murid. Salah satu kajian yang menarik pada pertengahan 1990-an menunjukkan bahawa dua orang murid sebaya dengan prestasi sederhana yang diajar oleh dua orang guru yang berbeza berbeza prestasi telah menunjukkan prestasi pencapaian akademik yang juga beza dalam tempoh tiga tahun. (PPPM 5-2)
No comments:
Post a Comment